Rubriky
blog

Cesta pokojného bojovníka – recenze

Štěstí má naprosto jednoznačnou fungující definici, kterou naleznete přímo v této knize. Jednoduše popsanou, ale těžce dostupnou. Takovou, kterou všichni známe – jen si to neuvědomujeme. Ať už jste v životě spokojeni nebo ne, kniha rozhodně stojí za přečtení! Může vám naznačit, co je v lidském životě důležité a co je jeho účel.

Cesta pokojného bojovníka
Cesta pokojného bojovníka

Kdybych byl fotbalovým koučem, možná by mě nyní oslavovali jako stratéga a mága. Knížku jsem totiž do kufru při odletu do zahraničí přibalil v roli náhradníka. Ke střídání přišlo poměrně brzy, protože první publikaci jsem přelouskl již na začátku týdne a byl jsem hladovým čtenářem. Náhradník, který naskočil do hry zaujal natolik, že jeho 218 stránek textu bez jediného obrázku mé oči přelétly během dvou dní. 🙂

Úsměvný na celé knižce je fakt, že v ní řádek od řádku dost možná nenajdete nic převratně nového, tak jako já. Přesto její forma velmi dobře poskládaného, atraktivního a čtivého příběhu rozbouří mozek způsobem, který vám nenásilně dovolí vyhodnotit současný styl života.  Pravdy ukryté v příběhu jste pravděpodobně slyšeli mnohokrát – existují v náboženstvích, existují v alternativní medicíně, existují ve starých kulturách. Možná právě proto, že nejsou exaktně vyjmenovávány (přikazovány a obhajovány) ale zasazeny do (ne)normálního vývoje lidského života, dokáže na čtenáře silně zapůsobit. Jednoduše, stará známá fakta se v kontextu románu stávaji opravdu sexy! Málokdo z nás je mistr světa v gymnastice jako autor příběhu Dan Millman, přesto se do příběhu dokážeme vcítit a připadá nám blízký, jako bychom jej žili sami. Místy jsem se dokonce přistihl jako divák u telenovely, dychtivě čekající na další díl a fandící svému idolu, aby nakonec vše dobře dopadlo. Aby vydržel ve chvílich, kdy má nutkání polevit, aby on potkal tu, po které touží, aby dosáhl cíle, který si vytyčil.

Dan s drobnými odchylkami popisuje svůj vlastní život. Život chlapce, který má našlápnuto stát se úspěšným sportovcem. Chlapce, kterému nechybí zábava, peníze ani náruč krásných dívek. Chlapce, který si díky náhodnému nočnímu setkání uvědomí, že život, jak jej žije je ve skutečnosti prázdný a on čeká na něco, co nikdy nepřijde. Přístupem a silnou vůlí dokáže naplnit kariéru sportovce i po těžkém úrazu a hledá opravdový smysl života (v knize bránu bojovníka), který nakonec najít dokáže.

Samotný příběh obsahuje příliš otázek na to, aby mohly být na jeho stránkách všechny zodpovězeny. Výměnou za to, že některé z těch nejatraktivnějších (týkající se hlavních postav) zůstanou bez odpovědi, obdržíte v nečekanou chvíli „malá moudra“ naservírovaná v lehce stravitelné podobě. Některá z nich ve vás dokáží sama o sobě vyvolat zajímavou vnitřní myšlenkovou diskusi:

V zámku na vysoké hoře, ze které mohl přehlédnout své panství, žil kdysi všemi milovaný král. Byl tak oblíbený, že mu obyvatelé z města v podhradí posílali denně dary a jeho narozeniny radostně oslavovalo celé království. Lidé ho milovali pro jeho věhlasnou moudrost a spravedlivé rozsudky.

Jednoho dne postihlo město neštěstí. Zdroj vody byl znečištěn a všichni – muži, ženy i děti zešíleli. Jen král, který měl vlastní studnu, byl ušetřen.

Brzo po té tragedii začali šílení lidé ve městě hovořit o králově „podivném“ chování a o tom, jak jsou jeho rozsudky špatné a jeho moudrost ošidná. Mnozí šli dokonce tak daleko, že prohlašovali, že se král zbláznil. Jeho popularita byla brzo ta tam. Lid už mu nepřinášel dary a neslavil jeho narozeniny. Opuštěný král už neměl na své hoře žádnou společnost. Jednoho dne se rozhodl, že horu opustí a navštíví město. Byl horký den a on se napil z městské kašny.
Té noci byla v městě velká slavnost. Všichni lidé se radovali, protože jejich král znovu nabyl zdravého rozumu…

Hlavní myšlenka knihy (a celého příběhu, kterou Vám tu rozhodně vyzrazovat nebudu 🙂 ) skrývá obecně známou pravdu, tak silnou, že Vás ani její obyčejnost nedokáže zklamat – naopak! Na jejím dojmu lze „frčet“ několik týdnů i měsíců. Ikdyby se Vám podařilo změnit jen několik stereotypních návyků, vstoupili jste na cestu bojovníka. Na cestu bojovníka pokojně zbrojícího proti plýtvání vlastním životem.

PS: Knihu jednoznačne doporučuji zařadit do knihovny všech manažerů. Byť se nejedná vyložene o manažerskou literaturu, rozhodně v ní lze najít spoustu výborných námětů, zapojitelných do života i práce.

Přečteno 799x.