Je potřeba konečně zakázat rally?

Proto, že to není žádný sport. Proto, že při ní přicházejí lidé o život. Proto, že v autech jezdí „polovrazi“. Proto, že to je o ničem! Ne, já jsem se nezbláznil – jen cituji „perly“ z internetových diskusí pod zprávami o tragedii na Barum rally, která patří k nejvýznamnějším motoristickým akcím u nás.

 

Pan K., je podle příspěvků v diskusi (kde je obvykle schopen v deseti slovech vyrobit 12 chyb) jedním z největších hospodských odborníků na rally u nás. Situaci vidí jednoznačně: je potřeba rally zakázat! A neuznává jakékoliv argumenty. Přitom příčiny úmrtí diváků na motoristických akcích konaných mimo autodromy (nejenom na rally, ale třeba i na závodech do vrchu) jsou prakticky pouze trojí: nekázeň diváků, přeceněné schopnosti jezdců, nebo přešlapy pořadatelů. Kdo chce být obzvláště puntíčkář, tak si do výčtu dosadí ještě relativně zanedbatelná procenta technických závad na vozech či zdravotních komplikací diváků. Čím to je?

 

Hlavou.

 

Ačkoliv existuje velké procento rozumných lidí (a díky tomu jsme ještě na světě), je tu nezanedbatelná část lidí, kteří nemyslí. Ti bývají příčinou nešťastných situací na celém světě, od válek přes politiku až po rally.

 

Tak jako existují maminky, které na přechodu před přijíždějícím autem strčí do silnice na poslední chvíli kočárek v domnění, že je řidič superman, existují i lidé, kteří se bez jakéhokoliv pudu sebezáchovy postaví přímo proti dráze rychle přijíždějícím autům, jenž před „divákem“ intenzivně brzdí a odbočují. Kde je problém? Přednostně ve čtyřkách z fyziky na základní škole, které takový člověk musel kdysi zákonitě nosit domů. Pokud by je nenosil, musel by si uvědomit, že pokud auto jedoucí po kružnici v kterémkoliv okamžiku ztratí přilnavost k vozovce, bude pokračovat v přímém směru a v takových místech by se nevyskytoval. Sebevědomí a neohroženost těmto „borcům“ nutně přidávají americké filmy, ve kterých není problém se ve zlomku vteřiny vyhnout letícímu autu, jednou rukou zachránit dívku svých snů a druhou si ještě kontrolovat účes. Toto bohužel funguje jen na stříbrném plátně a nikoliv na louce ve stavu většinou ještě ovlivněným nějakým tím pivem.

 

Ale pořád to ještě nejsou ti „správní sebevrazi“. Kdysi jsme na diváckém místě viděli v protisměru cyklistu (cca padesátiletého pána), který jel na naše divácké místo na kole po rychlostní zkoušce (!) a který na naše volání ať okamžitě přejede na pole, zavolal jen, že je to dobrý, že vždycky když se blíží auto tak se schová do příkopu a po projetí ujede další kus. Přihlaste se, jestli čte tento blog někdo, komu se to zdá normální??

 

Mohlo by se zdát, že v podobných chvílích musí nutně zasáhnout pořadatel, ale není to pravidlem. Moje přítelkyně má zážitek z jiných závodů s laxním pánem věkem přes 40, honosícím se s patřičnou důležitostí pořadatelskou vestou. Když mu šla sdělit, že se opodál stojící diváci nacházejí na nebezpečném místě, s klidem odvětil: „Tak ať si tam stojej“ a v nečinnosti pokračoval dále. Jak divák, tak pořadatel musí mít alespoň špetku rozumu. Pokud ho nemá ani jeden, je zaděláno na průšvih. Pokud alespoň jeden z nich vykazuje známky inteligence, usměrní toho druhého. Před cca dvěma lety jsme se jeli podívat na zajímavý úsek nedaleké soutěže. Tenkrát zrovna ten extrémně zabezpečený nebyl. Na cca 80 lidí na diváckém místě stál mladý muž s vestou, který asi o rally moc ponětí neměl a ve chvíli, kdy jeden z vozů zablokoval trať, museli jsme ho z pozice diváků instruovat co dělat.

 

Jiný zážitek, tentokrát v obráceném gardu mám přímo doma. Přes vísku, kde bydlím se jezdí rallysprintová soutěž. Když jsme před rokem stáli na diváckém místě, rozčiloval se tam jeden mladších občanů naší vesničky nad tím, že „oni nás vyhodili támhle odsud a támhle odsud“. Potom se plynule pochlubil tím, jak mu vysvětloval že, „My jsme místní a ty nás odsud přeci nemáš co vyhazovat!“, což byl argument jako hrom a já jsem na to ani reagovat nedokázal. Je přeci jasné, že závodní auto v krizové situaci si běžně vybírá mezi místní a přespolní obětí. Tenkrát všichni naštěstí pořadatele poslechli, ale byli to typičtí diváci (záměrně neříkám fanoušci), kteří rozebírají v hospodě kdo je kam poslal, jaké auto se kde vybouralo a ze startovního pole si nepamatují jedinou posádku, která jela okolo nich, natož to, kdo vyhrál. Některý z nich byl možná i pan K. z internetové diskuse.

 

Ačkoliv je pravdou, že pořadatelské týmy se zkvalitňují a bezpečnost se posouvá dál a dál, je nutné neustále prohlubovat znalosti pořadatelského týmu a také neodborné veřejnosti. Vždy platilo a platí jednoznačně brát rozum do hrsti! Jak na straně pořadatelů, tak na straně diváků. Není to úplně tak dávno, kdy na Kralovicku jen zázrakem nezemřel nikdo z diváků, kteří stáli před vraty do stodoly v okamžiku, kdy řidič z velké rychlosti nedobrzdil, neodbočil a do stodoly vjel. Najde se někdo, kdo mi vysvětlí myšlenkové pochody toho, na koho se z noci vynoří auto, řítí se 400m přímo na něj a deset metrů před ním na mokrém asfaltu ostře odbočí vpravo? Bohužel takoví, kteří se chovají podobně a které neštěstí zatím míjelo, nám vychovávají další neukázněné diváky. Není přece možné chtít od dětí, které tatínek vezme na nebezpečné místo, aby se později samy chovaly zodpovědněji.

 

Česká rally roste, ale zatím to vypadá tak, že jí popularita spíše škodí. Jak co nejlépe ochránit více než 200 000 lidí, kteří se na soutěž přijedou podívat?

  1. Předně by pořadatelé měli stavět tratě tak, aby se více nezvyšovaly průměrné rychlosti. Je velký rozdíl mezi rychlostní zkouškou, kde je průměrná rychlost 80km/h a tou, kde se čísla pohybují nad 100km/h (obzvláště za ztížených podmínek jako mokro, nebo mlha). Dále je zapotřebí, aby byl každý člověk s vestou náležitě poučen o tom, na co a jakým způsobem má dávat pozor. Ve chvíli, kdy by hrozilo zrušení rychlostní zkoušky kvůli neukázněnosti partičky diváků, je zbytek kolektivu často jedoucí za zážitkem přes celou ČR srovná do latě.
  2. Jezdci samotní musí ukázat růst – nikoliv jen potenciál. Jakkoliv je dnešní situace v motorsportu finančně složitá, bylo by více než kdy jindy zapotřebí piplat závodníky od malých kubatur (zkušeností) směrem k velkým. Stejně tak, jako začínající plavec nepoplave ihned daleko do moře, ale začne nejprve podél břehu na rybníce. Mohu mluvit z vlastní zkušenosti, kdy jsme závody začali jezdit s prakticky sériovým autem. Po roce jsme přidali převodovku a v dalších letech jiná vylepšení, která nás zrychlila a my po celou tu dobu nesbírali vavříny, ale zkušenosti.
  3. Diváci se musí každým okamžikem zamýšlet nad tím, zda je to či ono místo opravdu bezpečné (vč. diváckých míst), zda je v hodné s sebou brát malé děti nebo psy. Vždy bez debat poslechnout pořadatele, ať už je ve vestě zasloužilý hasič, nebo osmnáctiletá slečna a táhnout s ním za jeden provaz. Tedy tak, aby většina diváků v případě potřeby vždy pomohla pořadateli usměrnit menšinu, pokud se nechová vhodně.

 

Rally není potřeba zakazovat, ale bez toho, aby se do dalších akcí zapojily všechny zúčastněné strany, bude bohužel více tragická, než krásná. Zároveň je však potřeba říct, že lítost můžeme projevovat pouze nad tím, kdo utrpěl nešťastnou náhodou, či nepředvídatelnou událostí. Nikoliv nad člověkem, který byl poučen a neposlechl, nebo který vlastní hloupostí vystavuje riziku sebe a někdy i svoje blízké.

 

 

Přečteno 4145x.

Článek má následující štítky:

39 komentářů u “Je potřeba konečně zakázat rally?

  1. Moc a moc děkuji a letos po 2 za nádherně napsaný článek,který vystihuje celou situaci. Lubo moc a moc za něj díky

  2. Opět výborný článek, který jsem přečetl jedním dechem. Opravdu výborně sepsaná aktuální situace v rallye.
    A ohledně Pana K. a dalších takových, také jsem ty diskuze četl, ale nemá cenu se tím zaobírat. Tito lidé žijí ve svém nudném světě před obrazovkou počítače, a neustále vše neznale kritizují. O tom že byli někdy na rallye silně pochybuji.

  3. Výstižný článek!! S tou jízdou na kole bych měla taky jednu zkušenost – bylo tu tuším loni na barumce na SSS na autobusáku. RZta sice ještě odstartovaná nebyla, ale i tak bylo od jednoho „fandy“ nevhodné jezdit si po sutobusáku na starém kole. Pořadatelé ho pak museli dohnat a při pádu to muselo bolet, když i kolo „zajikřilo“.Takový člověk pak opravdu není „borec“ ale blbec. Bohužel je takových více, většinou to tragicky nedopadá, ale takový by si měli uvědomit, že tentokrát to sice nebyli oni, kteří přišli o život, ale příště klidně mohou být.

  4. pekne napsany Lubo, jeste 2 faktory dle meho zasahuji:
    1) uvnitr zatacky dale od trati stoji jen sraby – je to prilis bezpecny=adrenalin 0 , lepsi je to pekne zvenku idealne, aby me to trosku nahodilo a mijelo me to o par metru
    2) lidem chybi zkusenost, zkusenost z motorsportu obecne. Coz je presne jak pises, on jde na mistni rally jednou za rok, tam se po peti kusech postavi do zatacky, aby byl idealne v zaberu TV a polomrtvej pres slunecni bryle sleduje mistni krasavice. Lide, co chodi casteji na ruzne zavody… motorky, auta, veterani, formule.. vetsinou vedi kam se postavit a vedi co umi takova splasena strela udelat. Opet vlastni zkusenost, kdyz jsem videl v nejpomalejsi zatacce na dromu co udelala Lorenzova motorka… nikdy v zivote by me to nenapadlo a dodnes to vidim.. mel jsem za to ,ze maximalne muze skoncit v kacirku…no po peti premetech preletela i ochranne bariery za kterymi stoji trataci… od te doby uz vim.

  5. Díky za lidi kteří dokážou napsat takovíto článek, který vystihuje přesně jak to je…. díky

  6. Nádherně vystižené…Přesně takovéhle problémy jsou na každé soutěži.

  7. Velice výstižné, já sám jsem velký fanoušek rally, a než se jdu podivat na zavody jsem tam minimalne pul hodky pred startem auta abych si nasel spravne misto nejen kvuli výhledu ale i kvuli bezpečnosti. Mockrát jsem převracel auto zpět na kola a vím co takové auto ve 120 km/h dokáže a jak daleko doletí. Chodím na zavody uz od sesti sedmi let a vzdycky sme se strejdou vybírali místa na mezích a podobně. takže proc to nemůže takhle fungovat všude. každopadne diky že se těchto super zavodu nekdo zastal.

  8. Naprosto souhlasím ! Vystihnuto vše…

    Já bych měl takovej nápad jak vychovávat piloty – především ty mladý… ale těžko říct jak moc to je reálné… zavedl bych něco ve stylu pilotních průkazů => aby člověk mohl jezdit dejme tomu s N4 musel by třeba najet (na km) 3 sezony s nějakou R3 a pro R3 třeba zase sezonu R2 atd. (toto je příklad proto zde uvádím pouze R2 a R3), a počítaly by se pouze opravdu ujeté km – tak aby si jezdec vážil každého metru. Ano, přiznávám bylo bylo to poměrně striktní a omezující, ale třeba by byli zajímavější souboje ve třídách kde je rychlost o něco nižší, auto brzdí o něco lépe a vůz je jednodušší i na ovládání a řešení krizovek, a třeba by tak závodění mohlo být relativně o něco bezpečnější. To je můj názor a tak trochu řešení. Je mi jasný že tady bude spousta otázek a otazníků ale já bych si to osobně takto dokázal představit. :))

  9. Jen namyšleného bohat?ého a ubohého hňupa napadne obviňovat někoho kdo dělá tenhle sport!!!!!Jenže ti hňupi zabijí v běžném provozu víc lidí jenom pro to,že je to nikdy žádná autoškola nenaučila a myslí si,že všechno zvládnou se svou audinou nebo jinými drahými vozy!!!!!!Pánové,někdo by už vám konečně měl říct,že být dobrý,nebo alesqpoň slušný řidič,je nutno krotit své ego a umět oťvládat auto!!!!!!!!!:*)

  10. Děkuji za super článek. Přál bych si, aby se takový článek šířil stejnou rychlostí, jako informace, ,,klepy,, a hrozné fotografie z každé nešťastné události. Články tohoto typu by se měli dostat ke každému, kdo se chystá jako divák rally navštívit a mohl se nad sebou alespoň trošku zamyslet.

  11. Bohužel proklamovaná nejlepší rally v ČR podle FASu má své muchy. Její představitelé , pan Regner ml. a st. školí ostatní pořadatele, jak se to má dělat. Každá rally má své chyby i ta jejich. Nechci kritizovat a srovnávat. Jen jediné : nedělní sekce nemá rallyové tratě. Podívelte se na on boardy , jak dlouho jedou auta v omezovači na 6. Výsledek je tu. Bez ohledu na to, jakou chybu havarující jezdec udělal. Mohla mu klidně prasknout guma a výsledek by byl vždy velice podobný. Když se budou jedzdit takové RZ jako na rovinách u Regnerů , budou slyšet hlasy typu, že by byla rally nejlepří bez diváků…..

  12. A ještě dodatek,jsou to závody na uzavřené trati,není to okruh s bezpečnou zónou a pár pitomců a vždy tam jsou nechápou,že bezpečí je nechlastat a vědět že se může stát cokoli!!!!Defekt ve 160 to je docela nářez a na co by se vymlouval divák stojící 5m od silnice?Že by si ho posádka sama způsobila!!!!!!Diskuse jsou to na hovno tak jako to tady všichni řídí,jen to mrzi,protože tihle kluci si to platí sami a kdejaký šmajda bere 100litrů, že si jako kopne do balónu,ale to nekritizuje nikdo!!!Proto na Barumku přijde tolik lidí co fotbal a hokej !medají dohromady za dva roky!!!:-P

  13. Reakce na Avek,opět musím zdůraznit jen pitomec může udělat takovou hovadinu a mám pocit,že patříš mezi ně!!!!!!!Na fotbal bych v živoutě nevzal dítě a už hodně dlouho ani sebe!!!!A to tam poldové stojí placení z našich daní a na rally akn!rát tak měří rychlost závodícím,ale pitomců okolo si nevšímají!!!!Tak ty moudro nesváděj to na organizaci,ale na to že lidi se chovají jako prasata a mrkni na statistiky mrtvých,zraněných a hlavně opilců za volantem!!!!Tak už do prdele nechte profíky v klidu vy machři co neumíte řídit ani kočárek!!!!!!!!!!!!!!X(

  14. Děkuji za všechny názory a prosím o slušnost v příspěvcích, abych je nemusel mazat. Nediskutujeme tu na úrovni fotbalového okresního přeboru 🙂 Děkuji.

  15. Doslova a do písmene – nelze jinak než souhlasit a podepsat v plném rozsahu.
    Máš v sobě vzácný dar – popsat situaci přesně-nestraně-nad věcí. A přitom tak poutavě že se čte jedním dechem.

  16. Druhý článek od Luby a opět po druhé jasně a výstižně napsané !!! Palec hore, tento článek vystihuje jediné a to, že obsah článku je holý fakt a tvrdá realita !!! Sám jsem si vědom že x % přihlížejících rádoby diváků netuší a nedisponuje pojmem co vlastně rally je !!! Díky opravdu super článek, který bych publikoval nejen zde na internetu ale i v tisknuté formě. Rád bych finančně přispěl autorovi výše napsaného obsahu (čili Lubovi) na uskutečnění výtisků !!! (Pokud to má někdo na Luboše e-mail rád bych se s ním spojil) Místo bulvárů (nebudu radši ani jmenovat o které jde) by si měli lidi místo kravin co (ne)dělají naši (ne)spící politici a celebritky přečíst aby věděli co rally vlastně je a oč okolo a v dění závodů jde a co obnáší !!! Honza

  17. 1) Velmi pěkně napsané zamyšlení.
    2) K těm opatřením bych dodal jedno – zavést povinnost pro pořadatele v nezanedbatelném procentu obměňovat tratě RZ. Chápu, že je to těžké, ale i pořadatelé jsou jen lidé a povětšinou jdou cestou nejmenšího (nebo nejlevnějšího) odporu. Potom Ti, kdo český mistrák objíždějí několikátým rokem jedou úplně jinou disciplínu než starší nebo mladší nováčci. Ti jsou tam třeba poprvé, ještě závodí v rally (2x trénink, dobře napsat a hurá na to) a nestačí se divit, jak moc mohou dostat „naloženo“ od těch, kdo už za ta léta znají na trati každý hrb. A tlačí příliš na pilu. A ti zkušení? Lamentuje se tu a tam nad nebezpečnými třetími průjezdy zkoušek při sprintrally. Každý se pak snaží hranici neúnosně posouvat. A co 15-20 ostrý průjezd některých zkoušek v životě? Zkouší se dál a dál a tlačí příliš ….vždyť už víte. Kromě nebezpečnosti to už jezdce nemůže bavit a místo mitfáry můžou mít plyšového méďu… A koho snad jímá hrůza při představě, že by snad chyběla Pindula, Malonty nebo Navarov, protože podlehnul mýtu o jejich neskutečných parametrech a kosmické náročnosti – projeďte si někdy RZ opravdu světových soutěží a zjistíte, že jste se snad nemohli plést víc.
    Tak asi tak v tomto pozdním večeru.

  18. Krásně napsaný, fakt parádní. Co se týče zmiňované nehody na Kralovicku, myslím, že to byl rok 2008 a osobně jsem u toho byl. Ty lidi tam byli totálně nesmyslně. Už když jsem od tama koukal kam půjdu fotit, tak se mi svírala zadnice a hlavou se honilo, jak je to tam o ústa. A názory některých lidí hned po havárii byli vyloženě na pěstní narovnání myšlenkového toku v jejich palicích. Prostě bezpečnost rally je o každým ze zúčastněných, jak pořadatelů, tak i diváků a jezdců…

  19. Parádně napsané!!!
    Moje zkušenost z RZ Halenkovice v 1 průjezdu:
    Přišli jsme na místo cca. 40min před startem RZ , vcelku jsme lamentovali nad vypáskováním (ale to nám nakonec ani tak nevadilo, protože to podstatné bylo vidět i tak) pochvíli vedle stojící otec asi 9ti letého syna pronesl, „to jsou volové, proč je ta páska tak daleko od trati? vždyť sem by to auto nevjelo ani náhodou“ jen jsem si nahlas povzdechl „to by jste se divil kam až auto doletí“ 5min před začátkem RZ dojela parta chlapců z OV místo si přepáskovali, aby „lépe“ viděli no a my jsme se museli sunout zase jinam abychom viděli aspoň něco. a pořadatel v místě žádný 🙁

  20. dekuju byloto presne řečeno delam kolem rally 4 roky hlavne zabespecení trate jediny co muzu rict je to ze mame nedostatek spolehlivich rozumnych lidi co se chteji ucit predpisy a prvni pomoc večinou je bohužel nutnost najimat lidi z vesnic kudy vede rz tito jedinci jsou vecinou nespolehlivy protoze znaji jen zakladni pokyny a nedokazi se samy v kritycke situaci zachovat proto se snazime poskladat profi tym slidmy se skusenosti a znalosti predpisu teda aspon unas v třebiči a kdyby nekdo chtel rypat do mich pravopisnych chyb tak je to tim že sem disgrafik a mam jeste 9 dis postizeni neznamenato ze sem debil neni treba zakazat tento krasny sport spise zporisnit predpysi a dodrzovat je

  21. Perfektně napsané. Palec nahoru. Stačí hrstka rozumu a nějaké ty základy fyziky a člověk si musí uvědomovat, kde to smrdí průšvihem a kde je to relativně bezpečné. Na rally nejezdím nějak extra dlouho, jen cca 8 let, ale výběr místa na sledování si vždy pečlivě obhlídnu ze směru příjezdu vozu abych si vyhodnotil rizika. Možná to vyzní jako hloupost, ale sám si z RBR uvědomuju, že chyba se dá udělat opravdu všude!! a hlavně když tam většina jezdců jede opravdu na limitu. Nehledě na to, že nikdo z diváků netuší, jestli vůz nemá náhodou tech. poruchu.. kdyby se lidi „jen“ koukli na své pozorovací místo ze směru příletu tak by si kolikrát museli sami nafackovat jaký hloupý nápad to dostali..

  22. Měl jsem stejnou potřebu o tom napsat jako ty 🙂 Článek je to moc hezký a hlavně pravdivý. Co mě ale vadí je tak trochu bulvárně laděný nadpis po jehož předčtení jsem očekával něco úplně jiného a málem jsem si tento článek ani nepřečetl. A to by byla chyba.

  23. Jen mě napadá, proč se nešíří diskuze o tom, jak zakázat hokej, fotbal či atletiku?? Tam je přece taky velká úmrtnost. Když puk zabil sedmiletou holčičku, nikdo se ani nezmínil, že by to měli zakázat. když se porvou chuligáni na zápase a někoho tam sejmou, taky se nikdo neozve, zakažme fotbal!!…a atletika? Už dvakrát probodl oštěp rozhodčího a olympiáda kvůli tomu taky neskončí. Tak bych byl rád, aby si už ti hospodští povaleči a rádoby inteligentní lidi, nechali svoje názory pro sebe, nebo pro okruh lidí, kteří jsou stejní bezmozci jako oni. Všechno je to jen o lidech v hledišti. Jsem velký fanoušek rally a jezdím na ně i s dětmi (4 a 2 roky) a pokud se mi místo nezdá dost bezpečné, třebaže je určené jako divácký prostor tak si tam prostě nestoupnu a už vůbec se tam neožeru jako dobytek…..a dělám to tak, aby i z mých dětí vyrostli rozumní fanoušci.

  24. Hezky napsáno, a chtěl bych upozornit, že na frek.1 bude dnes odpoledne nějaká sms diskuse o tom zda zakázat rally či nikoliv. Asi si zase něco vyslechneme. Ztráta života je tragedie a jak někteří poukazují co se děje kolem v normálním provozu nezajímá média tak jak dění v motosportu. Těžko dnes říct zda se v tom nedělním případě dalo něco vytvořit z pohledu jezdce. Měl velezkušeného spolujezdce a tak nevím zda v předposlední RZ musí jet kudlu. To na věci nic nemění stalo se. Jen je potřeba opravdu ze strany diváků udělat pro svoji bezpečnost ještě víc. Pořadatel není všemocný a bez podpory dváků je vcelku ztracený. Možná by se někteří jezdci měli poučit a konečně začít jezdit po cesách a ne spoléhat na „kat“, pak by asi museli jet pomaleji a my bychom jim mohli zamávat a dobře si je prohlédnout. Asi jsem plácl do větru, ale někdy to tak vypadá, že když nekatuju nejsem závodník. Takže rallysportu držím palce ať tu momentální krizi ustojí

  25. Naprosto parádně podaný reálný stav věci….Tleskám článku i autorovi vestoje….Do posledního písmene jen pravda….
    Zároveň koukám, že zkušeností s cyklistama na RZ je víc než dost. Takovéto lidi nelze pasovat do jiného titulu, než mezi kolosální blb… Já sám mam bohužel podobnou zkušenost, nicméně, na pohled trošku hrozivější. Stalo se to tuším na předloňské Příbrami. Již jsme se vraceli z RZ a na trati jezdili „už jen historici.“ Pak nás upoutal křik a když jsme se otočili, nemohli jsme uvěřit. Z kopce se v protisměru řítil cca 60 – 65ti letěj děda na starým vyklechtaným kole. Přítomní diváci se ho snažili zastavit, ale jako by tam pro něho nebyli….Došlo i na to, že jsme museli zpomalit jednu posádku, která se mu nakonec vyhnula. A když zastavil u nás, přišla druhá perla. Oznámil nám, že jen jede do vedlejší vsi do hospody. Táhlo to z něho jak ze sudu a skrze jeho cílovou vesnici auta projížděla. Nechci si ani představit, co by bylo, kdyby se k tomu rozhodl v momentu, kdy by oblastí projížděla špička startovního pole….
    Bohužel, dokud budou takoví jedinci, klid na rally asi nebude, a to neplatí jen o cyklistech.

  26. Naprosto skvělý článek.Smekám před tebou.Vše naprosto skvěle napsané a po pravdě.

  27. přečetl jsem si tento článek a nezbývá mi nic jiného, než souhlasit. rychlá sportovní auta jsou moje srdeční záležitost, ale ano, ať se posuzují mladí jezdci rychlých silných aut. ale individuelně, jsou tady mladí talentovaní jezdci, ale možná i jen bohadí tatínkové namyšlených synků, nebo obráceně? J. Kopič

  28. To že mě auta nebaví je moje osobní věc, stejně tak nikomu neberu jeho zálibu v jejich sledování. Musím se však zastat „místních“, jelikož mezi ně řadu let také patřím. Věřím, že pokud vás rally baví, snesete lehko omezení, která pro vás plynou, nicméně mě rally obtěžuje. Nemohu se po dobu jejího konání dostat domů aniž bych měla strach, o tom, dostat se domů autem, nemůže být vůbec řeč. Můžete mě obvinit z nedostatku tolerance, ale věřte, že pokud vás podobné omezení zastihne nepřipravené (pořadatelé místní dostatečně neinformují) s plným zmrzlých dětí, nepotěší vás.
    To, že týden před a týden po závodě jezdí kolem blázni a „nacvičují“? nebo si „hrají na rally“? mě obtěžuje rovněž. Tedy je třeba doplnit – na každé straně se najdou lidé, kteří se nechovají bezpečně a ohrožují tím nejen sebe, ale především své okolí.
    Faktorem, který z něčeho neškodného dělá problém, je člověk. A hloupý člověk se nenajde jen mezi diváky nebo místnémi, ale i mezi pořadateli a závodníky.

  29. Ano chápu, že to místní může obtěžovat, jiné místní mohou zase obtěžovat jiné aktivity (koncerty apod.) ale skutečně je tak těžké to ten den, dva v roce přežít, event. na tu dobu odjet někam na chatu, chalupu, návštěvu nebo výlet? Jinak s autorem článku nelze než souhlasit.

  30. V posledních dnech jsme díky tragédii neustále fackování za nehody, které se stanou v rámci automobilního sportu. Zejména hlasy všeznalců a všeumětelů, nazývající nás vrahy, likvidátory silnic, úzkou skupinou , která vysává peníze daňových …poplatníků. Hlupáky jsou pořádána hony na čarodějnice za křiku morálky a spravedlnosti. Jasně souhlasím, zakažme auta, protože jsou smrťáky, zakázal bych chodce, protože jsou smrťáky, zakázal bych železnici, letadla, zakázal bych všechno. Je to ta správná cesta? Asi ne, i když je poněkud triskní pohled na maminku, vedoucí dítě do školy přes přechod na kterém svítí červený panáček a přijíždí auta. Maminka i přes protesty malého dítěte, že tam není zelený panáček přebíhá se slovy, to stíháme.

    Jsme společnost, která snižuje svou politickou a morální kulturu, hodnotu lidí srovnáváme velikostmi jejich obydlí, značkami aut jejich platy. Mnohdy se spokojíme s cenovými slevami, bez ohledu že kupujeme svinstvo. Peníze, peníze peníze. Ztratili jsme víru v přátelství, upřímnnost a pokoru. Zapoměli jsme na to, že máme poděkovat, zapoměli jsme na vděčnost. Má být ta rodina kolem rally jiná? Nebo je v podstatě ovlivněna hodnotami společnostmi? Hledáme technická opatření zpomalení tratí, rovinku nahradíme retardéry a diváky odsuneme 200 m od trati nebo je dáme za betonové kvádry, ale pomůže nám to? Kdo nezodpovědnému jezdci skutečně zarazí divokou jízdu smrti? Kdo zabrání neukázněnému a riskujícímu divákovi jít co nejblíž k trati? Pořadatel? Traťák? FAS? Kam zmizela odpovědnost a pokora? Jak to vlastně lépe vyjádřit? V posledních dnech jsem nečetl lepší vyjádření, pokud máte zájem doporučuji si oba přečíst.

    Milý Lubo, dovolil jsem si i s příslušnými odkazy na oba články k rally pro jejich kvalitu a nádherný vyjádření umístit i na naše stránky. Ne , proto, že bych chtěl autorovi něco krást, ale naopak proto, aby se na ně nezapomělo. Snad to Lubo nevadí.

  31. Automobilový sport jsem měl rád než jsem se nastěhoval na místo, kde se několikrát ročně závodí.
    Tady jsou důvody:
    1. Bezpečnost na silnici mimo konání rallye – den před závodem se jezdí seznamovací jízdy za plného provozu, přestože materiály pořadatelů tvrdí, že se musí dodržovat VŠECHNA (takto to zvýrazňují) pravidla silničního provozu realita je jiná. Cca 3 dny před závodem je cesta plná „závodníků“, kteří lámou rychlostní rekordy na cestě po které mi a mým sousedům chodí děti na autobusovou zastávku (je to cca 700m a jinudy se nedá jít), taktéž po cca 2 dny po závodě je to podobné. Ale tohle jen část v průběhu celého roku, zvl. večer se najde hromada individuí, které tohle provozují. Minulou zimu jsem v noci pomáhal člověku, který vyletěl z cesty do doby než z něj vylezlo, že si byl zazávodit. Řekl jsem mu, že nám tam chodí děti do školy a on proto prý jezdí v noci. Stopy zadní kol v té chvíli již neovladatelného vozidla vedly přesně místem, kterým jsem 5 minut předtím šel. Několikrát jsem při cestě z nákupu byl svědkem nelegálních závodů, které pořádala omladina.
    2. Omezování osobní svobody – po dobu rallye nemůžeme nikam jet autem, jiná cesta zde není. Někteří sousedé nemohou ani jít pěšky. V podstatě nemůžete opustit svůj pozemek. Takto přesně funguje domácí vězení udělované jako alternativní trest, který je nám bez našeho souhlasu nařízen 2-3x ročně. Pouze se to vždy dozvíme z plakátů vylepených na sloupech a stromech podél cesty. Ani obec není nijak odškodněna za tato omezení.
    3. Ničení cest bez náhrady – na části trasy, která vede po komunikaci 3. třídy ve vlastnictví kraje nedojde po závodě k opravě děr vzniklých při závodě ani k zametení štěrku, který závodní auta v zatáčkách vyházeli na komunikaci. Pouze za část vedoucí po obecní cestě je sousední obci dán almužna v rádu desítek tisíc, přičemž na opravy je nutno daleko více. Naše obec nedostává nic.
    4. Místní komunitě to nic nepřináší – dokonce i pro restaurace, které by jediné měli mít finanční prospěch ze závodů jsou proti, neboť díky závodům jim nepřijdou výletníci na jídlo, ale pouze pár závodníků a pořadatelů si přijde na rychlé pivo.
    4. Arogance pořadatelů – např. termín nadcházející rallye byl oznámen necelé 3 týdny před jejím konáním a my se musíme přizpůsobit. Zrušit schůzky a návštěvy co jsme měli naplánované, protože pořadatelé nebyli schopni dát vědět dříve. Např. když překročí dobu záboru komunikace, tak místo aby byli slušní a požádali o trpělivost, jsou ještě arogantní. Pomohly až pohrůžky zavolání PČR. Naplánování závodu na neděli, takže se místní z několika vesnic nedostanou do kostela. To je jen pro orientaci. Byl by to velmi dlouhý seznam…
    5. Závody vedené v CHKO Beskydy – jako místní se potkáváme s řadou regulací z důvodu ochrany přírody. Nemůžeme např. sekat určité louky, míst vyasfaltovanou nebo dlážděnou příjezdovou cestu, mít plot kolem domu, abychom nějakým způsobem neohrožovali místní ekosystém. Takže nechápu proč závod je povolován v CHKO.

    Tož tak…

  32. Petře, děkuji za příspěvek. Osobně neznám mnoho míst, kde by se jelo více než 2x ročně a i ta jsou velkou vyjímkou a většinou využívají pouze malou část trati. Pořadatelé vědí, že nemají mnoho možností jak postavit trať a proto potřebují „nakloněnou každou ves po trase. Tedy minimálně obtěžovat skupinu, která rally nefandí. Dokonce znám i pořadatele, kteří tratě točí způsobem, který se dotkne každé z obcí pouze 1x za dva roky. Váš příspěvek je z drtivé části o chování pořadatele a podle toho co popisujete Vám není co závidět. Pokud několikrát ročně absolvujete takovou anabázi, byl bych zdravě naštvaný a šel bych si stěžovat na obecní úřad, na což jako občan máte právo. Za jednání s pořadateli o příštím ročníku ve Vaší obci je odpovědný starosta a zastupitelstvo. Vy a případně další nespokojení obyvatelé máte možnost projevit nesouhlas a pokud Vás bude z Vaší obce většina, jistě máte možnost ovlivnit zda se příští rok pojede, či nikoliv. Já, jako závodník i jako divák mám zkušenost pouze s rally, která začíná ve čtvrtek seznamovacími jízdami a končí v sobotu závodem. Seznamovací jízdy jsou striktně dané vyhrazenými časy a max. rychlostí 50km/h. Byl jsem svědkem toho, jak pořadatelé poslali ještě před závodem domů polskou posádku, za nedodržení těchto podmínek. Je zcela na pořadateli, aby tyto podmínky vymohl. Pokud to nedělá, škodí sám sobě, protože Vám podobných bude časem více a více a brzy bude ve Vaší obci se závody útrum. To samé platí o arognaci, nebo informovanosti veřejnosti o termínech závodů. Kalendáře jsou známy většinou v lednu, nebo v únoru a vše s obcemi dojednáno cca 2 měsíce poté. O lidech to bude vždy – viz. závody omladiny.
    Když jsem před lety v kině viděl film Rychle a zběsile. Cca 80% osazenstva kina sedlo do svých strojů a jelo po Hradci Králové takovým stylem, že by nestačilo mrkat kompletní krajské ředitelství policie. Poslední zkušenost mám cca 14dní starou. Při rallye v Litoměřicích se nějaký frajírek stal účastníkem dopravní nehody s tím, že od ní ujel! Ještě před tím, ale stihl na místě sdělit, že je účastníkem závodů. Policie přijela na místo konání rally, bleskově vše vyšetřila a zjistila, že se jedná nějakého místního „frajera“, který se za závodníka pouze vydával. Každý máme v hlavě něco. Někdo je chytrý, někdo je hloupý, někdo je slušný, někdo je hulvát. Já mám štěstí a setkal jsem se v naprosté většině s rozumnými a přísnými pořadateli, kteří meli k dispozici městskou a státní policii, měřící rychlost při seznamovacích jízdách a přejezdech mezi RZ (budete se divit – pokuty nedostali závodníci ale napodobovači, nebo obyčejní řidiči), vlídnými místními lidmi, dětmi žadonícími o podpis na ruku, nebo prcky mavajících na nás celý den na autobusových zastávkách (ráno s nimi seděla babička, v poledne maminka a odpoledne tatínek:) ). Je škoda, že máte s rallye takovou zkušenost, ale bez toho aniž byste se ozval na kompetentním místě situaci nezlepšíte. Možná, že arogantní pořadatel je z těch několika rally pouze jeden, možná že to jsou všichni. Jejich chování zlepší (jako ve všech oborech) pouze to, že ucítí, že nejsou pány.

    PS.: I v našem kraji je CHKO a ochranáři pořadateli sdělili, že v ní raději uvidí závodní auta než například cyklisty nebo sběrače borůvek. Rozdíl je ten, že auto se drží na zpevněné komunikaci. Část cyklistů prý nerespektuje vyznačené cesty a běžně jezdí „terénem“ kde ničí floru a stejně tak borůvkáři. Ti zase spolu s houbaři neváhají vjet hluboko auty do lesů ačkoliv je to zákonem zakázáno. Možná je stejné vysvětlení i u Vás.

  33. A zase další smrťáky na zavodech, tentokrát v Lopeníku čtyři mladé holky. Doufám že už žádný starosta nepovolí závody v obci. V Nivnici byl jen průjezd obcí a auta tam jela jak o život.

  34. Doufám, že dokážeme s ostatními fanoušky lépe směřovat sváteční přihlížející. Že nás budou poslouchat jak staří i mladí a ne jen mávat rukou, že stojí na svém. Že rodiče nenechají závodům bez dohledu přihlížet malé i velké děti, které nemohou docenit bezpečnostní rizika, že k sobě budeme ohleduplní jak v průjezdu obcí tak na louce u trati, že budeme respektovat cedule zakázaný prostor a přestaneme svalovat vinu za svoje chování na druhého.

  35. Domnívám se, že pomocí shromažďovacího zákona má nemotoristická veřejnost dostatek prostředků zrušit každý závod ve své obci. Stačí na stejný den a čas naplánovat průvod, manifestaci apod. Podle současných výkladů má shromažďovací právo přednost, a když tak ji může mít i časově.

    Připadá mi zvláštní, že stačí schválení silničního úřadu. Protože pokud jsme dělali soutěž dětí v soukromém lese, nebo na mimo cestu na soukromé louce, měli jsme na táboře hned na krku majitele a PČR. Domnívám se, že by asociace měla mít souhlas všech dotčených majitelů sousedních pozemků a navíc i lesních úřadů. Závod se totiž nekoná jen na silnici, ale i an těchto pozemcích.

  36. Organizátoři a účastníci rallye jsou potencionální vrazi nejen lidí a zvířat, ale i přírody. Zbytečně spalují kyslík a benzín. V podstatě jsou to lidé kteří o ničem vůbec nepřemýšlí a vlastně patří na psychiatrii. Jakým právem si přivlastnˇují veřejné komunikace? A jakým právem porušují pravidla silničního provozu. Rallye na veřejných komunikacích je třeba okamžitě zakázat!!! Proč alesponˇ netestují elektromobily? Na to jim zřejmě chybí inteligence.

  37. Dobrý den Karle, děkuji za příspěvěk. Vrah je někdo, kdo se chystá spáchat vraždu, tedy předem plánované násilné usmrcení. Věřím, že si nemyslíte, že by závodníci usedali do vozů s plánem usmrtit člověka, zvíře, nebo přírodu. Máte jistě pravdu, že spalují kyslík a benzín. Dokonce i spotřebovávají olej a opotřebovávají součástky. Zbytečnost tohoto konání je však na zcela stejné úrovni, jako když ten samý benzín a kyslík spalují fanoušci cestující na zápas za svým hokejovým klubem, nebo jako když jedete vy na výlet s rodinou. Z vašeho pohledu je opravdu zbytečné plýtvání vším, co nesouvisí se snahou opatřit si jídlo, přežít a rozmnožit se.
    Sám rally jezdím a mrzí mě, že si o mě myslíte, že o ničem nepřemýšlím a patřím na psychiatrii. Já jsem přesvědčen o tom, že se mi v životě již pár důležitých věcí podařilo a bez přemýšlení bych jich nedosáhl. Myslíte, že byste na mě mohl změnit názor, pokud bychom se potkali?
    Na závěr ještě poopravím vaše tvrzení o porušování pravidel silničního provozu. Nepište již prosím takovou věc na internetové diskuse, neboť právě v zákonech týkajících se provozu na pozemních komunikacích je přesně a jasně popsáno vše okolo konání takové rally. Ostatní, kteří si váš příspěvěk přečtou třeba tento zákon budou znát lépe než vy, a zbytečně si o vás mohou myslet, že jste hloupý.

    Budu rád, pokud se připojíte i do diskusí pod mými jinými články.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.