Jak začít jezdit rally díl 5.: Jak sehnat sponzora pro rally

Pokud člověk (nebo jeho tatínek) není milionář, velmi těžko se motoristický koníček provozovaný podle představ dá utáhnout z rodinných rozpočtů. Proto jsou tu sponzoři, kteří tu celou srandu platí, a my se dneska podíváme na to, jak takového sponzora sehnat, abyste se konečně mohli vozit za cizí peníze. 🙂  

Jirka Chaloupka. Náš "sponzor" na první závody v roce 2008. Zaučení do problematiky Johnieho Walkera + sada závodních pneu darem výměnou za prostor na zadním blatníku. 🙂

 

Jak se shání sponzor pro rally?

Bacha, bacha! Teď nastává velké finále, teď to všechno odtajním a nikdo už nebude mít o peníze nouzi! 🙂 Úplně nejlepší budete mít, když se na fejsbůku přidáte do nějaký skupiny typu „hledám sponzora“ a tam napíšete něco tom, jak máte velký plány a co všechno chcete jet. Přidáte k tomu nějakej krutopřísnej (ne)profesionální název týmu, třeba: Top world class rally team. Nu a hned pro začátek dostanete dvacet lajků, deset rad plus zaručeně pobavíte hodně lidí. Každej totiž ví, že v tý skupině jsou výhradně „ty ředitelé a majitelé“ firem, který nutně potřebujou dát někomu peníze. Každej den tam lezou a hlídaj to, páč nevědí co s nima a můžou se urozdávat. Rozhodně tam nebude sto stejných tragédů, jako jste vy :-D. Takže to bysme měli základ! Druhá možnost, se kterou jsem se už taky potkal je celkem jednoduchá. Zeptat se někoho, kdo už jako tu "rajli" jezdí, jestli by Vás nechtěl sponzórovat.   Že byste vytáhli to erko po dědovi s nabouranym blatníkem a že jako by Vám dal na ten blatník samolepku. Funguje to na 100%, páč tyhle lidi myslej na jednou věc. A to na to, že je potřeba ty peníze co si sehnali sami rozdělit mezi víc nadrženejch bláznů, aby se každej svezl (když jen třeba jako na půl). Já rozhodně chci prohnat výfukem o pár tisíc míň, aby se mohl svýst soused! 🙂 Další tip, co by se Vám mohl hodit je, sbalit na diskotéce vošklivou dceru bohatýho podnikatele. Ale bacha! Už jich moc nejni páč, že tohle funguje zjistili i v jinejch odvětvích, kde není moc cashe (třeba koňáci, nebo modeláři). Takže se už takový dcery dají počítat na prstech jedný ruky. Tatík bude rád, že dceru udal a ještě bude mít samožbleptku na rejsing káře. Pro ty starší z nás funguje podobná věc s bohatou vdovou, akorát se diskotéka vymění za setkání osamělých srdcí, a nebo sraz fanoušků od Šlágr TV. Poslední možností, je narodit se do „sakrabohatý“ rodiny. Tu ale zmiňuju jen pro úplnost, páč nikdo z nás už to asi v tomhle životě nestihne.  

Tak a teď o sponzoringu vážně.

  1. věc: Následující řádky jsou především pro lidi, ze kterých jsme se rekrutovali sami. Ti z Vás, kteří vedou rallye teamy profesionálně (třeba v rámci podnikání), zde nenajdou nic nového ani převratného (klidně to ale můžete dočíst a dát lajk :-).
  2. věc: Vy ostatní, co nejste krví podnikatelé: zamyslete se. Fakt jednoduše. Na to nemusíte být ani ředitel ani podnikatel. Co by se muselo stát, abyste vy dali nějakému cizímu člověku peníze (skoro jedno jestli na rally, na útulek pro koťátka a nebo amatérský tým šipkařů).
Co by Vám takový člověk musel vysvětlit a obhájit? Když jsem se podíval nazpět, vždy jsem musel sám aktivně v různé obměně předložit odpověď na některé z těchto otázek:  

Proč bych měl sponzorovat rally tým. Proč bych to měl dělat?

Zeptejte se sami sebe. Proč bych si měl dát peníze. Proč peníze, které mám investovat zrovna do Sychry, který je prožene výfukem? Proč za ty peníze raději nekoupit ve firmě nové židle, vymalovat, nebo cokoliv dalšího? Tady je potřeba jasně vymezit, vaše proto. Je to člověk, který má rád motorismus? Je to člověk z okolí a chce se prezentovat podporou místních? Zapadá mu závodění do obrazu firmy?   Odpovědí na touto otázku je seznam věcí: co z toho budu všechno mít.   Na nejčastější odpověď „reklamu“ bych takříkajíc odvětil, že „haha“ 😀 Dneska je doba internetu a reklamní dopad takový samolepky na blatníku je nula nula prdlačky (by řekl strýmovej Míra). Takže co z toho teda budu mít? Je třeba si uvědomit, co vlastně nabízíte. Tady můžu dát konkrétní případ z doby, kdy byla našim hlavním partnerem eBRÁNA. Je to internetová firma. Tehdejší marketingový ředitel mi doslova řekl, že reklamní dopad (myšleno přímo do byznysu) je nula (zdravím Tě Karle, pokud čteš!:-)) a měl pravdu! Konkrétní benefit pro ni byl (samozřejmě kromě celobarvy na autě v době, kdy jezdily auta seznam.cz rally teamu a dalších) hlavně v naší práci s fanoušky. Máme facebookový profil se stovkami fanoušků (kde další sbíráme) a pro ni bylo zajímavé jejich oslovení vždy ve chvíli, kdy hledala nové lidi na různé pozice. Nabídli jsme tedy kanál pro oslovení potenciálních zaměstnanců (dokonce nám z řad závodníků přišlo i několik potenciálních zakázek). Tím jsme i pomáhali k vnímání této firmy a pracovního prostředí v ní. Účastnili jsme se několika akcí (např. když eBRÁNA pořádala golfový turnaj pro závodníky, naše závodní auto tam samozřejmě stálo). Doporučuji, abyste si vyjmenovali, co vše jste schopni (samozřejmě profesionálně) nabídnout. Kalendáře, výšivky a všechno možný má každej. Účast na akcích, facebookové stránky a práce s nimi jako s médiem, videa, blogy, organizace závodních svezení pro partnery firmy, soutěže pro zákazníky firem to už každej úplně nemá. A když vymyslíte něco, co nemá nikdo, šance se brutálně zvýší. Firma dává peníze do marketingu a v něm se meze fantazii nekladou – funguje-li. Pozn: existují samozřejmě studie, jaký marketingový, ekonomický a další záběr má soutěž rally (např. ta největší u nás – Barum rally), ale sponzora na „naší úrovni“ nejspíš příliš zajímat nebude, že jí navštívily statisíce fanoušků, vytvořila v ekonomice x pracovních míst a útratu hodnoty XY.  

Na co ty peníze potřebujete?

Je samozřejmě hloupost říct, „Že abych mohl jezdit závody“. My jsme vždy vystupovali s jasným stavem, požadavkem a cílem. Před několika lety jsem v jedné z firem seděl, zkoušel si to tak trochu poprvé a prezentoval jsem, že za peníze kterými nás podpoří, chceme rozvinout tým tak, abychom se mohli účastnit „nejvyšší ligy“ u nás (což se povedlo, ale konkrétně zrovna bez tohodle sponzora :-)). Uvědomte si ten rozdíl, když žádáte peníze na nový motor, nebo na rozvoj. Nebo na startovné. Tedy rozdíl: vylepším „své“ auto vs. zkušenosti, podmínky. Je to možná trochu divný na první pohled, ale je to fakt (pokud si to nedomluvíte tak, že auto nebude Vaše, ale partnerské firmy, což taky jde). Nejčastěji se setkávám s tím, že partneři raději zaplatí závodníkům startovné u kterého mají jistotu, že si za něj Vaše květinka nekoupí třeba lodičky :-).  

Jaký máte plán a rozpočet?

Když se prezentujete sponzorovi a říkáte si o peníze, je fakt dobrý ukázat, že máte plán (my máme vždy cca na rok dopředu). A když ho nemáte, je dobrý aspoň ukázat, že umíte počítat. Třeba seznam závodů, s předpokládanými náklady.  

Co jste za lidi a jak pracujete?

Měl-li bych dát někomu peníze, velmi bych se zajímal o to, co je to za lidi. Neseriózně působícím (byť nadšeným) bych korunu nesvěřil. Je dobré, nezapomenout na krátké představení, kdo jsme, jak jsem se k tomu dostali, z čeho zatím závody platíme a čím se živíme. Sem k tý serióznosti taky patří to, že je dobrý na schůzce být čistě a slušně oblečenej (drahej oblek Versace je spíš na škodu) a taky nesmrdět ničím jiným, než benzínem (samozřejmě s citem!). 🙂  

Jakou formou si sponzoring (spolupráci) představujete?

V dnešním Babištánu plném EET a kontrolních hlášení nemůžete očekávat, že se v pátek večír před závodem zastavíte u sponzora ve firmě a von Vám předá obálku, kde se před Váma bude schovávat nějakej ten Palackej. Zázraky samozřejmě dějí a takový sponzor Vám dává i osvobození od daní. Podporuje Vás ze svých zdaněných příjmů, takže si ho koukejte hlídat, než Vám ho klofne nějaká slepice, co by do téhle situace taky ráda (chtěl sem napsat, že jich je pořád dost, ve skutečnosti mám ale pocit, že jich je čím dál víc!). 🙂 V ostatních případech, kdy takovýho borce v merku nemáte, je možností forem spolupráce víc a vždy se dá vybrat ta, která je pro konkrétní případ vhodná. Z těch nejčastěji používaných forem jmenujme fakturu za reklamní služby, finanční dar a barter (výměna služeb, nejčastěji reklama vs. servis nebo díly). Ke všem je potřeba trochu něco postudovat jak to správně udělat a samozřejmě vybírat také podle toho co jste vy zač (podnikatel, fyzická osoba a další). Optimální, když se zeptáte co by protistrana upřednostňovala a nějak to zařídit.  

Za kým zajít?

Tohle je druhá nejdůležitější věc na tom všem. Vybrat si správnou osobu. O penězích a sponzoringu rally nejvíce rozhodují majitelé / ředitelé. Takže nejlíp domluvit si audienci u „starýho“ a nebo marketingovýho ředitele. Nic míň, protože jinak to obvykle skončí u známýho, „kterej se Vám zeptá“. Ten na to obvykle zapomene a nebo se mu nechce a tak Vám za půl roku řekne že už se ptal a že ne (slibem nezarmoutíš). A nebo se skutečně zeptá, ale jaksi protože do toho není pořádně zapálenej a veskrze o tom ví kulový, tak to nedokáže předat tak, aby z toho něco bylo. Takový kontakty je dobrý používat pouze na domluvení té schůzky. Terno trefíte, když máte okolo sebe někoho, kdo je fanoušek do motorismu. Zkuste si to nějakým legálním prostředkem zjistit a máte z půlky vyhráno (když je samozřejmě možný, že Vám peníze dá i týpek, kterej je hotovej třeba z koní, nebo klavíru).  

Nejdůležitější věc!

Začněte! Je to jen na Vás, případně na spolujezdci (chce-li pomoct). Často okolo sebe slýchám, jak je doba zlá a nikdo nic nedá. Když se zeptám, kde kdo byl a jak na to šel, tak odpověď nedostanu, jen hromadu výmluv. Překvapení! Zadarmo nikdo nikomu nic nedá a dokonce ani Vám ne. Vykašlete se proto na srágory typu fejsbůkové skupiny „Hledám sponzora“ nebo polepení auta nápisama „i tady může být vaše reklama“ a čekání až Vám nějakej ten sponzor sám od sebe zavolá. Vemte nejdřív do hrsti rozum, sedněte k počítači a najděte si firmy nejlépe v okolí, kde by to mohlo jít (samozřejmě s citem eliminujte nadnárodní koncerny, neziskovky a další. Taky nezapomeňte, že jezdit závody budete obvykle různě po ČR). Pak v hrsti vyměňte rozum za Google a o každé z nich něco zjistěte. Kdo to vede, co podporují a zhodnoťte citlivě, jestli tam vidíte i prostor pro Vás. Potom – a to už je hárdkór (a taky důvod proč tolik závodníků jezdí bez sponzorů) – vemte do hrsti koule a zavolejte tomu majiteli s prosbou o schůzku. Kdo má menší ruce a koule se mu tam nevejdou, může zkusit napsat email (výměnou za menší množství obětovaných koulí je asi tak milionkrát nižší pravděpodobnost, že to dopadne).   O jakou schůzku žádáte? Žádáte o půl hodiny času, kde byste představili svůj tým a možnosti propagace pomocí něj (a teď je samozřejmě nejlepší sem vrazit Váš marketingový nápad, nebo důvod – proč by měla ta firma dát peníze). Tenhle postup vlastně doporučuji ozkoušet všem, kteří si myslí, že podnikatel má na růžích ustláno :). Když pojem peníze vyměníte za zakázky, tak vlastně děláte to samý co musí dělat podnikatelé, než se z nich stanou „ty milionáři“. Než se pustíte do telefonování, můžete si sepsat seznam důvěryhodných známých, kteří by Vám mohli schůzku zprostředkovat, případně podat reálné informace o fungování firmy (zda tam je vůbec prostor). Tím si zkusíte schůzku dřív, než dopadne první telefon (což může být i opravdu na dlouho).   Pro všechny odvážlivce na samý závěr připíšu, že držím pěsti a že našeho prvního „opravdového sponzora“ (děkujeme!) jsme získali až po roce závodění tak, že jsem u něj jednoho podvečera zazvonil doma, u branky se představil a zeptal se, jestli někdy můžu přijít. Naštěstí neměl zlý psy. 🙂   Motto: Důležité je nesoustředit se na to, čeho se bojíme, ale na to, čeho chceme dosáhnout.   Předchozí díl seriálu: Jak začít jezdit rally díl 4.: Jak funguje malý tým pro rally.

Přečteno 798x.

Článek má následující štítky:

5 komentářů u “Jak začít jezdit rally díl 5.: Jak sehnat sponzora pro rally

  1. Ahoj strašně se mi líbí tyto články, mam hrozně ráda Rally, auta a vše kolem nich. Pomalu si šetřím i na svoje Rally auto a opravdu moc mi pomáhají tyto články ke splnění mého snu. Chtěla jsem ještě poprosit zda by byl možný e-mail (osobní kontakt), pokud bych potřebovala doplnit informace. Děkuji :))))

  2. Díky za komentář, hned se mi budou psát další články líp a držím pěsti, aby všechno vyšlo. Snad se někdy uvídíme někde na startu! Kontakt jsem odeslal emailem. 🙂

  3. Super články. Dal jsem všechny na jeden zátah. Držím palce. Já jsem zrovna u stavby auta a už teď toho mám nad hlavu.

  4. Souhlas, články pecka, dozvěděl jsem se většinu z toho, co jsem chtěl a taky jsem to dal na jeden zátah, nešlo se odlepit 🙂
    Moc bych chtěl začít s rally, je to můj dětský sen. Ale po dočtení toho všeho z toho mám trochu smíšené pocity 😀
    Kdyžtak bych taky rád poprosil o nějakej kontakt, pokud s tím není problém. Kdybych se chtěl třeba ještě něco dozvědět 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.