Jak začít jezdit rally díl 4.: Jak funguje malý tým pro rally

V naší republice fungují rally týmy na různých úrovních. Pyramida začíná s továrním týmem Škodovky, která na plný úvazek v oddělení motorsportu zaměstnává značné množství lidí. Zbytek tvoří soukromé týmy s různou úrovní profesionality, rozpočtů a personálního zajištění.   Ty soukromé, které jsou na špičce, co se týká lidí i zázemí, lze u nás spočítat na prstech obou rukou. Následuje pár menších, které již neprovozují TOP vozy, ale přesto se o nich dá hovořit jako o profesionálech/poloprofesionálech (k provozování rally mají obvykle ještě autodílnu). Nejširší základnu (s přehledem lze říci, že daleko přes polovinu) účastníků závodů v ČR tvoří rodinné týmy „kluků, holek“ a jejich blízkých zapálených pro rally. Jsou takové týmy, kde vyráží celá rodina, jsou týmy, kde vyráží „chlapi“ a vezou s sebou partu kamarádů, a dokonce jsou takoví, kteří vyrazí pouze ve dvou – z mnoha jmenujme třeba Sychru a Kavalka. 🙂  

Takový ten domácí rally tým, aneb jak to u nás vypadalo a vypadá:

  Vždycky jsem byl spíše odpůrcem „půjčování si“ závodních aut, takže naše závodní auta jsme v minulosti stavěli sami. Člověk má tak nějak jistotu, „co v tom je“ a že je to bezpečné a spolehlivé. Má to velkou výhodu, že se na Vás během stavby „nabalí“ spousta kamarádů a existuje naděje, že to někoho z nich chytne tak, že se s Vámi později na ty závody vydá. U nás to tak bylo. Čtyři roky jsme lepili při vysoké škole škodovku a poznali jsme u toho všechny ty synky našich soustružníků, kamarády automechaniků anebo spolužáky (a jejich kamarády). Od těch nejnadšenějších jsme slýchali, že s námi budou jezdit na závody a jak se na to těší (kdysi jsme pro ně vymysleli něžnou přezdívku „hevírci“, takže u nás se mechanikovi říká „hevírek“ :-). Jenže čas běžel, auto vrčelo a hevírci taky. Tam nemůžu, teď musím bejt doma – prostě znáte to. Jezdili jsme sami – hevírci dorazili pouze na jeden závod se spotřebou 1 basa Svijan / 150km :-).
Servis 2008

Tak jde čas: Náš servis v roce 2008 (Hevírci vpravo)

Vono taky čemu by se člověk divil, když nemáme na to, abychom jim zaplatili (teď už jsme se zlepšili a zařizujeme jim alespoň nocleh). Takže jsme závody objížděli sami. S tím jsme navždycky skoncovali po Rally Miskolc v Maďarsku. Sice jsme byli kolektivem mezinárodně uznaní jako hrdinové – že nepotřebujeme mechaniky, ale když jsme pak s poruchou motoru seděli v příkopě v maďarské divočině 40 km od servisu, tak nám dobře nebylo. Taxi jsme si volat nechtěli a raději jsme „to“ opravili, abychom se na dvojku do servisu dokodrcali. Od té doby už nikam nejezdíme sami, aby pro nás mohl kdykoliv někdo v případě potíží dojet (ono se to hodí, např. když Vám třeba u vleku po cestě praskne pneumatika).   Současné složení u nás vypadá přibližně takto (s ohledem na první bod dodávám, že je seřazeno podle důležitosti :-)):
  • Ženy Udělují povolení k účasti na závodech, dbají na to, abychom s sebou měli alespoň troje trička (a pak se rozčilují, že podle fotek jsme tam stále chodili v jednom a tom samém), připravují občerstvení na cestu a zajišťují spojení s domovem.
  • Posádka Luba má mezi závody za úkol kompletně připravit auto a rozhoduje o tom, které vybavení a náhradní díly na konkrétní závod povezeme. Na místě je odpovědný za to, že naše auto bude technickými komisaři shledáno v pořádku a budeme připuštěni k závodu. Tomášovým úkolem je kompletní administrativa okolo závodů – včas odeslaná a potvrzená přihláška, pojištění, zaplacená cesta (dálnice), včetně toho, že máme kde bydlet. Je odpovědný za to, že se na závody nejen dostaneme, ale že i úspěšně projdeme administrativní přejímkou.
  • Honza Býval dobrým mechanikem, než Přemek Budín spáchal ten největší zločin – vzal ho do auta jako spolujezdce :-). Naštěstí se v něm alespoň trochu hnulo svědomí a v termínech, které se nám nekryjí, jezdí dál s námi jako mechanik. Jeho úkolem je obvykle dovést na místo konání dodávku s výbavou a se závodním autem. Na místě závodů provádí mechanické práce a údržbu na autě.
  • Dalibor Nejnovější týmový přírůstek, který s námi absolvoval závody v roce 2015. Pravá ruka Honzy. Zajišťuje, aby bylo připraveno vždy potřebné nářadí nebo náhradní díly. Podílí se na „rozbalení“ a „sbalení“ servisního zázemí.
  Kluci, co vyráží na závody s námi, nejsou 100 % týmu, který potřebujeme k dobrému zážitku (i výsledku). „Doma“ nás podporuje ještě mechanik Patrik (který má auto v péči vždy mezi jednotlivými závody) a čestný vedoucí týmu Honza (se kterým v případě potřeby telefonicky konzultujeme otázky týkající se trati, nebo rozhodnutí o taktice). K tomu samozřejmě rodinné zázemí Sychrů. Tam patří věci jako: konstrukce, sváření, klempířina a prostor pro uskladnění všeho potřebného, včetně občerstvení čajem k snídani začínaje a husou k obědu konče.  
Tak jde čas: náš servis 2011

Tak jde čas: náš servis 2011 (levá polovina)

 

Pár postřehů z praxe, aneb co bychom začátečníkům poradili my:

  1. Zvažte svoji finanční situaci Pokud budete stavět závodní auto, jedná se vždy o finanční obnos o výši min. 150.000,- Kč (pokud nepočítáte svoji práci) a to se bavíme o tom, že budete mít např. seriového favorita s bezpečnostním rámem a nejnutnější výbavou. Jenže k autu potřebujete i spotřební materiál (pneumatiky, benzín a spoustu drobností) a taky něco, čím auto na závody dostanete, čím ho opravíte. Nezapomínejte, že musí mít kde stát. Mluvím o tom proto, že my sami jsme dostali na začátku klíčovou radu od známého závodníka z dob minulých, který řekl: „Kluci a máte na to peníze? Jestli na to nemáte peníze, tak to nemůžete dělat. Abyste z toho měli radost, musíte na to mít peníze, jinak se budete trápit!“. Bavili jsme se tehdy nad škodovkou a myslel tím, že náhradní díly musíme mít kvalitní, abychom s sebou nevozili něco, co dáme do auta a ono to pak nefunguje. Myslel tím, že je nesmysl vyrazit na závody, abychom s sebou neměli kompresor, kterým nafoukáme kola. A spoustu dalších věcí. Ujasněte si to dostatečně dlouho před tím, než se do všeho vrhnete.
  2. Vybavení obecně Dříve jsme závodili doslova v polních podmínkách. Zahradní stan z osmi tisíc dílů postavený za 20 minut vs. nůžkový rozkládací stan postavený za 5 minut i s rozbalením. Čtyři plastové kanystry (z nichž dva tekly) ze kterých jsme nalévali benzín 10 minut a tahali je dva lidi vs. sud s benzínem a pumpou na rudlu, která na jedno otočení pošle do nádrže přesně litr. Tohle všechno se podepisuje i na výsledcích ale hlavně na zážitcích ze závodu (pro ně to všichni děláme). Dříve jsme závodili už ve chvíli, kdy nebylo na náhradní díly. S sebou jsme táhli bednu z vrakoviště, kde byly naházené karburátory (nějaké křivé víčko nás netankovalo), cívky a další. Stála celá litra. Jaké pak bylo překvapení, když jsme ji na závodech vyměnili, ona nešla a závody skončily…(hlavně, že byla levná). Byly i doby, kdy jsme na závody jezdili bez kompresoru - s pumpičkou:
    Rally Kralovice 2009Na Rally Prešov vyrazíme ve staronovém složení! Tomáš v tomto termínu cestuje do Finska a na horké sedačce proto zaskočí Filip Krtička. Byť spolu chlapci seděli v autě naposledy před pěti lety, zvykání určitě není potřeba. Dokonce jsme pro Vás vyštrachali video, na kterém Filip jako víceúčelový spolujezdec nahrazuje kompresor 😀 Zveřejnil(a) eBRÁNA Rallye Team dne 19. duben 2014
  3. Nářadí s sebou Dílenské vozíky jsou skvělý vynález. Doporučuji všem. Veškeré nářadí, které potřebujeme k demontáži čehokoliv z auta je uvnitř. Při balení to znamená ve dvou zdvihnout vozík s dílenským nářadím a naložit ho do dodávky. Alternativou pro nás byly dříve plastové (hlavně ne skládací) přepravky, kde bylo nářadí. Kompresor (nemáte-li centrálu) před závody nafoukněte do zásoby, co to jde. Na jednodenní závody bez potíží vystačí.
  4. Náhradní díly Díly s sebou bereme vždy jenom ty, které na místě v případě potíží dokážeme vyměnit. Na jednodenní závody ty, jejichž montáž vč. demontáže nepřekročí 20 minut ((např. čepy, unibaly, elektroniku, destičky). Na dvoudenní (dvouetapové) závody bereme i další, které lze vyměnit třeba přes noc při startu v rámci super rally). Seznam dílů a nářadí je skvělá věc! Nikdy na nic nezapomenete a je prakticky pořád stejný.
  5. Vyražte s připraveným autem Není nic horšího, než když dorazíte do servisu a teprve tam začnete „ladit“ káru. Krom toho, že tím ztěžujete práci pořadatelům a komfort ostatním, tak tam toho stejně příliš nepořídíte. My to řešíme velkou tabulí v garáži, kdy bezprostředně po příjezdu ze závodů sepíšeme všechny potíže, které nás na závodě trápily. Poté následuje podrobná prohlídka auta, kterou už máme také standardizovanou na seznamu. Ta zajistí další body do soupisu oprav. Zítra - pět měsíců po posledním závodu tak nemusíme vzpomínat, co že s tím bylo  na podzim (tohle si za příklad úplně neberte:-)).
  6. Myšlení na zadní kolečka To jsou pro nás díly za super cenu, které jdou okolo a momentálně je nepotřebujeme. Když nezávodíme, průběžně (cca 1x měsíčně) sledujeme inzerci, abychom takové kusy odchytili. Cílem je vyvarovat se notoricky známých situací, kdy se týden před závody pokazí právě ten díl, který je dostání pouze v Itálii a za strašnou raketu. Optimální (leč v domácích podmínkách těžko dosažitelné) je, mít v dílech prakticky celé zbylé auto.
  7. Neztrácejte čas hledáním Pro objednávky náhradních dílů máme speciální sešitek. V něm jsou vyfocená výrobní (objednací) čísla a čárové kódy z krabiček. To pomáhá při objednávkách nových dílů – nemusíte tak dohledávat, co že jste to minule koupili a zda to tam bude pasovat. Stejně tak elektrická schémata, archiv s nastavením geometrie a další důležité dokumenty je vhodné mít po ruce.
  8. Týmová komunikace Přímo při závodech dáváme do servisu (a domů) vždy po rychlostní zkoušce info sms zprávou, že proběhla OK. V případě potíží voláme přímo z auta, na co se mají kluci připravit, aby měli nářadí a díly hned po ruce, nebo konzultujeme další postup (jak se k autu chovat, co můžeme udělat sami třeba někde mezi RZtami).
  9. Cesta na závody Doporučuji (zvláště při cestě do zahraničí) alespoň 20l kanystr pro palivo auta, které veze závoďák. Ono to vypadá jako blbina, ale nedopadnete jako já. Který (naštěstí) dojel po dálnici ve tmě k Shellce bez motoru samospádem s celou soupravou k údivu policistů u vedlejšího stojanu, k němuž jsem se v tichosti hlemýždím tempem dokodrcal.
  10. Ubytování Zmiňuji pro úplnost. Je potřeba se někde umýt, odpočinout si a po kilometrech při tréninku v autě se srovnat na dobré posteli. Kvalitní spánek je základ pro dobrý výkon za volantem. U nás probíhá rezervace přes booking.com s tím, že se vždy podíváme na mapu, abychom viděli, že se dům nenachází u střelnice, nebo na nádraží. Dříve jsme v rámci úspor spali třeba v autech v servisní zóně, kde nás hučící centrály a auta budila ze sna. Správné soustředění a psychika, se poté zrovna nedostavily… 🙁
  Závodění v našich podmínkách (a stejně tak u většiny ostatních kluků) znamená výlet na pár dní se dvěma kamarády, kteří výměnou za střechu nad hlavou vyrazí od rodin s námi. Jsme rádi, že je máme a že pro nás zdarma dělají tuto službu. Stejně tak i ti ostatní, kteří nás podporují v našem snažení mimo místa závodů.   Protože ne všechno se dá „urvat“ vlastníma rukama a vlastními penězi, podíváme se příště na žhavá témata a tím je finanční stránka závodění a sponzoring.   Předchozí díl seriálu: Jak začít jezdit rally díl 3.: Výbava a "papíry" na rally Následující díl seriálu: Jak začít jezdit rally díl 5.: Jak sehnat sponzora pro rally Přidejte se k našim fanouškům! https://www.facebook.com/sychraracing  

Přečteno 1343x.

Článek má následující štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.