Jak začít jezdit rally díl 3.: Výbava a „papíry“ na rally

Nebyli bychom v ČR, kdyby v každém prdu nefigurovalo alespoň trochu toho papírování. Chcete jezdit rally? Tak OK, připravte se na trošku té byrokracie, která vás může potkat. Zároveň se podíváme na zoubek i výbavě, kterou jezdec se spolujezdcem potřebuje.   Prvním krokem je rozhodnutí, který z oněch seriálů budu se svou plechovou láskou brázdit. Extrémně se totiž liší administrativní požadavky i požadavky na výbavu posádky mezi soutěžemi amatérskými a soutěžemi pod federací automobilového sportu (FAS). Ve zjednodušené podobě lze říci asi toto:
  1.  Organizátoři amatérských soutěží nechávají odpovědnost za bezpečnost posádky vyplývající z výbavy přímo na soutěžících.
  2. Organizátoři soutěží pod FASem od něj mají jasná minimální kritéria, jak musí být posádka vybavena, aby ji bylo možné pustit na start některé ze soutěží.
  Oba tyto přístupy mají své mouchy. Ten první předpokládá, že se o sebe každý člověk bojí (což bohužel není pravda) a ten druhý předpokládá, že minimální normy pro bezpečnost sestavují soudní lidé.  

Amatérské soutěže rally (stav 2015):

  • Administrativní požadavky: oba členové posádky musí být držiteli řidičského průkazu sk. B. Nic jiného na amatérské soutěže nepotřebujete. Neexistuje zde omezení pro řízení silných aut, každý může sednout do libovolného vozu plnícího technické požadavky (viz předchozí díl).
  • Výbava posádky (vše co není připevněné k vozidlu): předepsané jsou libovolné přilby a kombinéza zakrývající ruce a nohy (nemusí být nehořlavá, prakticky stačí ta pro mechaniky),
 

Soutěže FIA (v ČR pod hlavičkou FAS, stav 2015):

  • Administrativní požadavky: oba členové posádky musí být držiteli řidičského průkazu sk. B a příslušného typu licence opravňující k řízení určitého typu vozidla.
  • Výbava posádky (vše co není připevněné k vozidlu): předepsané jsou přilby určené výhradně pro rally, nehořlavé spodní prádlo (ponožky, dlouhé spodky, dlouhé triko a kukla), nehořlavá kombinéza zakrývající ruce a nohy, nehořlavé boty, pro jezdce nehořlavé rukavice (u spolujezdce volitelné), FHR - zádržný systém hlavy (neboli také.HANS – Head and neck support. Používají se obě zkratky).
 
Homologace kombinéza rally

Homologace kombinéza rally

Tak jak prošla vývojem naše posádka, musíme říct, že nynější systém bezpečnosti nastavený FASem nám nevadí. Začínali jsme v amatérských soutěžích a několik úplně prvních závodů jsme jeli v obyčejných kombinézách, v jakých jezdí velká část „malých kluků“. Dnes už bych to tak určitě neudělal. Ačkoliv v té době jsme veškeré peníze, ke kterým jsme přišli, prohnali výfukem, sehnali jsme si staré použité nehořlavé kombinézy hned, jak to bylo možné. Osobně bych pro všechny amatérské automobilové disciplíny nařídil v pravidlech nehořlavou kombinézu (klidně i starou) jako povinnou. Stejně tak kuklu (cca 400kč), která zakryje obličej.  
Spodní prádlo pro rally

Kompletní spodní prádlo pro rally

  K ostatnímu z výbavy velmi stručně:  
  • Přilba pro rally je jedna z nejdůležitějších částí výbavy. Jak říká Honza Kopecký – na přilbě je potřeba nešetřit. Jakkoliv může „jetá“ přilba vypadat v pořádku, může obsahovat mikropraskliny, které v rozhodující chvíli sehrají svoji roli. Proto doporučuji přilbu kupovat vždy novou, s atestem (homologací) pro rally a to i pro pravidelnou účast v amatérských soutěžích. Zjevně poškozenou přilbu po nehodě raději vyměňte – chrání to, co z nás dělá člověka.
  • Spodní prádlo je také důležité. Ze začátku jsem na amatérských závodech nosil pouze triko, než mi došlo že právě spodky chrání to, co z nás dělá chlapa :-). Doporučuji včetně kukly i pro amatéry, klidně nějaké starší.
  • Nehořlavá kombinéza je pro mě základ. Umaštěné montérky hoří tak dobře..:-(. Používáme třívrstvou nomexovou kombinézu šitou na míru (míra byl bohužel evidentně větší než my dva s Tomášem a proto nám trochu plandá). Doporučuji bez rozdílu všem – pro amatéry je jakákoliv starší nomexka lepší než montérky od Auto Kelly. Dejte pozor na střih kombinézy – je nesmírně praktické, aby měla klasický zip (nekteré kombinézy Sparco si navléknete a zapnete na ramenou) rozepínatelný i zespodu. Oceníte to zejména při čůrání do příkopa, kdy se nemusíte rozepínat celí, případně nechodíte „na holčičku“ :-).
  • Kvalitní závodní obuv pomůže výsledku, ačkoliv znám lidi co na amatérech jezdili ve farmářkách a byli pekelně rychlí (tímto zdravím Toma Denka!:-)). Kůže sice hoří špatně, ale mně se v tenké podrážce jezdí líp. Více mi vyhovují kotníčkové boty, které dobře zpevní nohu.
  • FHR je kapitola sama pro sebe a zde nemohu hodnotit. Někdo je zastáncem, někdo odpůrcem a my jediní (historici) co nemusíme, jsme si ho ještě nepořídili. Z ohlasu známých většina upřednostňuje tzv. hybrid, který je pevně spojen s tělem jezdce. Menšina jezdí systém který za krkem přidržují ramenní pásy. TOP jezdci u nás i ve světe více využívají druhou možnost, která je pro ně výhodná tím, že nepoužívají standardní výrobky, ale „odlitky“ přímo pro jejich tělo.
 

Co by dále v autě pro posádku nemělo chybět:

  • Pití! V autě vypotíte stejné litry jako v posilovně a je třeba je doplnit. Používáme sportovní vak na pití s hadičkou (tuším, že cyklistický), který je pevně přichycen k rámu. Rozhodně nedoporučuji cyklistické ani jiné lahve, kde hrozí v případě nárazu vysmeknutí a kontakt s posádkou. Vozíme s sebou k pití čistou vodu, kterou v případě nouze můžeme nalít do motoru.
  • Hodinky spolujezdce se stopkami, seřízené přesně s časem soutěže. Jednak budete všude ve správný čas a jednak spolujezdec měří kontrolně čas dosažený na rychlostní zkoušce, abyste mohli čas naměřený pořadatelem letmo zkontrolovat.
  • Kamera (kdo má dvě, tak jednu vpřed a jednu vzad). Záznam z jízdy je důležitý pro analýzu vašich chyb, pro další zlepšování, v nehorším případě pro analýzu nehody, případně také pro reklamace rozhodnutí sportovních komisařů (nedodržení trati, kontakt s retardéry, pomoc jiné posádce, důkaz o stavu trati a pořadatelů).
  • Mobilní telefon (s uloženým číslem na dispečink, případně telefonní číslo zapsané na střeše nad hlavami posádky, nebo na palubní desce). Krom toho, že Vám pomůže týmu ohlásit poškození, se kterým přijíždíte do servisu a máte tak připravené mechaniky, komunikujete jím s organizátory v případě potíží nebo potřeby první pomoci.
 

Licence pro rally

Mezinárodní licence rally 2015

Mezinárodní licence rally 2015

Pakliže pro amatérské soutěže nepotřebujete nic jiného, než řidičský průkaz, je v soutěžích FASu zapotřebí ještě další kartičky – licence. Licence je vlastně řidičský průkaz na závodní auta, která určuje, jaké skupiny aut smíte řídit.   Za minulého režimu fungoval několikastupňový systém mistrovství rozdělený podle výkonnosti. Ti nejlepší jezdili nejvyšší „ligu“ ti méně výkonní spodní soutěže. Podobně jako je ve fotbale okresní, nebo krajský přebor a třeba první liga. Po revoluci se toto rozdělení pomalu začalo rozplývat a protože náklady na soutěžení se začaly s dostupností špičkové techniky zvyšovat a přesouvat na soukromé osoby, bylo třeba odstranit maximum bariér v účasti na rally. To spolu s úbytkem soutěží a jejich organizátorů (po revoluci už to také nešlo tak jednoduše) dospělo prakticky do stavu, že kdo má peníze, může si sednout do jakkoliv silného auta. U amatérských soutěží tento stav trvá prakticky dodnes a omezení na výkon nebo typ vozidel nejsou řešeny. Kdo s čím přijede, s tím také závodí. Oproti tomu účast na soutěžích pod FASem je podmíněna držením licence pro konkrétní typ vozidla. Po nešťastných událostech minulých let bylo několikastupňové mistrovství nahrazeno omezením účastníků. Dříve jste prostě nemohli jet nejvyšší ligu bez toho, abyste do ní postoupili z nižší. Nyní musíte odjet předepsaný počet závodů se slabým autem, abyste mohli do silnějšího a když odjedete něco s ním, tak do ještě silnějšího.   Licence pro rally se v zásadě dělí (stav 2016) na národní a mezinárodní (obojí rozdělené do několika typů označených písmeny A – F).  S národní licencí se můžete účastnit soutěží v ČR, s mezinárodní kdekoliv na světě v soutěžích FIA. V pravidlech pro aktuální rok vždy najdete, jaká auta (třídy aut) můžete s tou konkrétní licencí řídit. V našem případě pro Deltu Integrale, která spadá do třídy aut nad 2000ccm a má pohon 4x4 je to mezinárodní licence typu C.  

Co je zapotřebí k získání licence pro rally:

  1. Musíte mít řidičský průkaz, bez něj to nejde. Bohužel, takže pozor na bodíky! 🙂
  2. Musíte na prohlídku k tělovýchovnému lékaři (ne ke sportovnímu!), který Vás proklepne v min. rozsahu: zrak (barvocit, čtení), základní neurologické vyšetřeni, klidové a zátěžové EKG (jízda na rotopedu), vyšetření moči papírkem a  vyšetření tlak.
  3. Absolvovat školení (a to buď vstupní vč. testu– když děláte licenci poprvé, nebo vždy centrální 1x ročně při obnovování licence, kde se školí změny v pravidlech, postupech, první pomoci atd.)
  4. Uhradit poplatek za vystavení licence.
  Licence je platná po dobu jednoho roku (od 1.1. do 31.12.) a pro její obnovení musíte opět absolvovat prohlídku u tělovýchovného lékaře a pravidelné školení.   V tomto okamžiku už máme jasno v tom, jak se rally jezdí. Máme auto a máme i papíry. Příště se podíváme na to, jak vypadá takový obyčejný tým a jaké zázemí je potřeba mít v servisní zóně...   Předchozí díl seriálu: Jak začít jezdit rally díl 2.: Auto na rally. Následující díl seriálu: Jak začít jezdit rally díl 4.: Jak funguje malý tým pro rally. Přidejte se k našim fanouškům! Sychra racing - fanděte nám na facebooku    

Přečteno 2259x.

Článek má následující štítky:

4 komentáře u “Jak začít jezdit rally díl 3.: Výbava a „papíry“ na rally

  1. Mal by som dotaz na homologaciu ohladom vybavenia posadky (kombinezy, rukavice, helmy…),je konecna, teda ma urcity datum „spotreby“, kedy uz ju nie je mozne pouzit na oficialnych podnikoch alebo je „dozivotna“?

  2. Ano, je konečná a má datum spotřeby proto, že materiál časem stárne a ztrácí své původní vlastnosti. Na samotné kombinéze není datum platnosti (přidal jsem do článku obrázek), ale je na ní vyšitý standard FIA. Tento standard je uveden v řádech (pravidlech) a až z nich bude odstraněn nebudeme moct kombinézu používat. Stejně tak zbytek prádla a helmu. Podobně pásy na sobě mají štítky s nápisem „Not valid after 2017“ a nebo na nádrži je u homologační značky vyražené datum platnosti 05/2017.

  3. Jsem Slovák s trvalým pobytem v ČR ale pořád Slovenský občanství. Muzu požádat o licenci na rally v ČR?

  4. Pokud je mi známo, licence vždy vystavuje národní autorita příslušné země kde jsi občanem – u tebe tedy SAMŠ. V případě, že by jsi měl dvojí občanství (což pokud vím u Vás na Slovensku nejde) tak by sis nejspíše mohl vybrat. Nejlepší bude abys s dotazem kontaktoval někoho, kdo je na rozdíl ode mě oprávněn poskytovat výklad pravidel, nebo kompetentní k podání aktuálních informací :-). Na Slovensku je to paní Gabriela Szczeczinová (kontakt na stránkách SAMŠ) a v Čechách je to pan Luděk Kopecký (kontakt na http://www.autoklub.cz).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.