Člověče řekni, co je na webu nejdůležitější?

Žijeme v době, kdy je pomocí internetu realizován obrovský objem obchodů, ale taky v době, kdy "SEO specialistu" najdete na každém rohu. Mě to přestalo bavit a tak jsem si před časem založil blog, abych mohl dělal pokusy na lidech i sám na sobě a je to docela sranda!   Tehdy sem si dal předsevzetí, že "jednou" napíšu opravdu jednoduchý článek o SEO a o tom, co je na webu důležité. Dnes, po cca třičtvrtě roce mohu z nasbíraného provozu konstatovat následující fakta, která samozřejmě odpovídají charakteru webu kecálisty (rozuměj blogu), ale velmi dobře se dají zobecnit na eshopy nebo weby, pokud to chcete vzít opravdu vážně.   1. Musíte dělat šaška před správným publikem. Je potřeba se zamyslet nad tím, pro koho má být web určen. Majitelé webů a "márketing menežři" velkých firem tomu říkají cílení a cílová skupina. Kdyby jste to neudělali, setkali byste se asi s takovým úspěchem, jako kdyby Daniel Nekonečný vyběhl před "nažhavené" publikum národní opery. Je docela sranda, jak si tohle spousta lidí, kteří si chtějí objednat "todlecto SEO" vůbec neuvědomují. Nejdřív si prosím řekněte, co vlastně chcete psát (komentovat, nebo prodávat) a pro koho (komu). Také uvažte jestli to je reálné (jestli opravdu babičky mohou kupovat dotykové telefony). To je první předpoklad úspěchu.   2. Technologie není hlavní. Nejdůležitější je informace. Když jsem si blog zakládal, záměrně jsem zvolil redakční systém, který je zdarma a vybral "dyzajn bez dyzajnu". K blogu se hodí. Pokud máte složitější shop nebo web, je samozřejmě důležité dát pozor na to, aby byl dostatečně přehledný a dobře se používal. V mém případě je to jedno. Dokonce jsem hodně zvažoval, jestli vůbec budu vkládat obrázky. Z google analytics jednoznačně vyplývá, že lidé na webu čtou, pokud je to pro ně užitečné (nebo pokud je to baví). Zároveň však máte cca 2-5 vteřin, abyste je opravdu zaujali obsahem - když nezabodujete úvodním odstavcem (nadpisem, nebo odrážkami), odchází. Kdo nevěří, tak ať si vzpomene, jak čte noviny - nejdřív proletí nadpis a až pak se rozmýšlí, co dál. Na webu, který právě čtete stráví na jedné stránce člověk průměrně více než 4 minuty (nejčtenější článek více než 8 minut na 12tis návštěv). Web záměrně nemá pokročilé prvky optimalizace, dokonce ani mapu stránek. Přesto je úplně zaindexován googlem a na klíčová slova některých článků (typicky recenze knížek) ho najdete na první straně "gůglu". Kdo se ještě chcete dohadovat, jestli jsou nejdůležitější nadpisy, titulky, popisy obrázků a další "haraburdí", nebo vlastní informace a forma, kterou jí chcete sdělit? Dobře, posledním důkazem vám budiž fakt, že některé stránky si lidé předávají i sami bez "gůglu" (jako když někdo doporučí řemeslníka - hele tamtomu zavolej, ten je dobrej). Říkam tomu webová šeptanda a některé články mají největší návštěvnost přímým přístupem (už mě znají), nebo doporučením (linkem typicky z facebooku, nebo fór).   3. Lidé jsou jako holubi. Když pravidelně sypete, přiletí znovu a vezmou kamaráda. Abych si ověřil svůj předpoklad, vždy jsem si dával pozor, aby komentoval aktuální věci (abych nebyl mimo jako eshop, který v léte prodává termoprádlo a běduje nad obratem). Schválně jsem příspěvky sypal na web pravidelně (typicky pátek nebo sobota). Potom jsem vynechal a hádejte co se stalo. Vůbec nic. Většina "špiček" z přímé návštěvnosti na obrázku jsou víkendy. Pohyby v přímé návštěvnosti blogu. Ta největší sranda je, že po nějaké době se "špička" začala konat i v době, kdy jsem žádný článek nevypustil. Jestlipak znáte některý eshop, který akce pravidelně spouští třeba každý pátek, nebo první den v měsíci? Zároveň se dalo hezky sledovat, jak se moje komunita hezky rozrůstá a jak se dobří holubi vracejí. Je logické, že když web spustíte, tak máte na počátku nejvyšší procento nových návštěv. Stejně tak je to logické u webu, který nabízí produkty, jež běžně stačí lidem na dlouhou dobu (typicky auto, dům). U webů komunitního typu nebo těch co jsou zaměřeny na spotřební zboží je záhodno, aby rostl poměr nový vs. vracející se. Je to pro ně důležité, protože se vlastně jedná o spokojeného zákazníka, který se vám vrací do krámu. No a úplně nejlepší je, když cestou potkají známého, jehož vezmou s sebou. Nový vs. vracející se návštěvník   4. Nedělejte si iluze, že jsou všichni aspoň tak inteligentní, jako vy. Lidská blbost nezná mezí a je potřeba s tím počítat. Když budete mít štěstí, bude většina vašich návštěv proplouvat webem tak, že o nich ani neuslyšíte. Ti lepší z blbých budou chvíli vytrvale bušit na tlačítko, které je skutečně nepustí dál a potom najdou správnou cestu. Ti horší zkonstatují "že to nefunguje" a půjdou jinam. Abyste srazili počet "elitních blbců" na minimum, je zkrátka zapotřebí udělat po webu více cestiček, kterými se lze dostat k cíli. Vhodně uspořádaná menu, vyhledávání nebo štítky se mohou skvěle doplňovat. Potom můžete mít s kategorií méně bystrých lidí spíše humorné zážitky, například když si necháte vypsat některá klíčová slova, která návštěvníky přivedla: "Standardní" klíčová slova:
  •  "tajná zpráva nasa 21.12.2012"
  • " piju od nevidim do nevidim" - (2 návštěvníci :-D)
  • "2012 konec sveta novyny"
  • "blázen byl by stebou dál"
  • "dokud je čas"
  • "chci vyrobit díly"
  • "prace pro ručičky dozadu"
Otázky na google:
  •  "do čeho investovat vole?"
  • " do kdy bude prohibice?"
  • "jak přelstít prohibici?"
  • "kdy bude konec kapitalismu v čechách?"
  • "vagon je kolik kilo?"
  5. Čas od času se zastavte a ohlédněte se. Nejkratší, ale neméně důležitý tip na závěr. Najděte si čas, abyste se podívali jak si web vede. Není nic smutnějšího, než rok usilovně plnit web vším možným, abyste později zjistili, že stránku četli tři lidi. Není nic jednoduššího, než pracovat s tím, co vám navštevníci svým pohybem řeknou. Málo komu hned při tvorbě webu dojde, že by bylo vhodné pod článkem sdělujícím nějaký názor, nebo hodnocení uvést odkaz na autora. Nový čtenář bude hledat, kdo je ten kritik (komentátor, nebo odborník) a jestli má jeho názor vůbec váhu.Stejně tak je potřeba optimálně propojit tématicky podobné stránky, protože lidé jsou hladoví po informacích. Jestli nevíte o co rozšířit sortiment, zalistujte ve vyhledávání. Krom toho, že zjistíte co lidé nemohou najít "na první dobrou" pravděpodobně najdete i dotazy na to, co na webu hledali a nenašli. Nechcete jim to nabídnout?   "Začátečníkům" tedy stačí pamatovat na tři základní pravidla pro práci s webem: 1. Informace musí být hodnotné a přehledné. 2. Web (po stránce technologie) musí být dobrý, nemusí být nejlepší. 3. Vše ostatní je omáčka, která zbytek pouze dělá lépe stravitelným.  

Přečteno 238x.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.